Wist je dat het aannemen van een nieuwe medewerker van A tot Z gemiddeld € 4000,- kost? Dat blijkt uit onderzoek van intelligence Group, een gerenommeerd onderzoeksbureau gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie.
Daarom MOET je zorgen dat je jouw goede medewerkers behoudt; dat zij zich voor langere tijd aan je bedrijf verbinden zodat je niet steeds nieuwe mensen hoeft aan te nemen. Hoe? Natuurlijk bied je ze een marktconform salaris. Maar daar ben je er niet mee. Doe je voordeel met de volgende tips!
Tip 1: Autonomie Mensen werken beter en zijn meer tevreden als ze zelf kunnen bepalen wanneer en hoe ze hun werkzaamheden uitvoeren. Uit diverse onderzoeken blijkt dat dit de grootste bijdrage levert aan medewerkerstevredenheid. Kijk in hoeverre je jouw medewerkers – binnen door jou bepaalde kaders – meer zeggenschap over hun eigen werk kan geven.
Tip 2: Communiceer! Als er belangrijke organisatieveranderingen aankomen of het beleid gaat veranderen horen medewerkers dit vaak pas als alles al definitief is. Leidinggevenden denken dat het onrust geeft als zij al mededelingen doen als de uitkomst of impact van de verandering nog niet definitief is, maar zo werkt het niet. Medewerkers willen graag vanaf het begin in de verandering worden meegenomen en waarderen het juist als ze zien dat ook het management fouten kan maken of zaken kan bijstellen. En wie weet hebben ze nog wel een goed idee voor je!
Tip 3: Ontwikkel jouw medewerkers Zorg dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen en inzetbaar blijven. Dat kan met vakgerichte trainingen maar ook door bijvoorbeeld oudere/ervaren medewerkers coach te laten zijn van nieuwe medewerkers. Zij waarderen dit en als werkgever ben je verzekerd van kennis van de laatste ontwikkelingen.
Tip 4: Weet wat er speelt op de werkvloer Zorg dat je als werkgever weet wat er speelt; lunch bijvoorbeeld samen met je werknemers of spreek informeel met ze bij de koffie-automaat. Als dit vanwege locatie of werkzaamheden lastig is, organiseer dan met enige regelmaat een bijeenkomst waarbij het reilen en zeilen in de organisatie een van de onderwerpen is.
Tip 5: Vier je successen Besteed aandacht aan wat goed gaat in jouw organisatie, ook als het kleinere zaken zijn. Vaak ligt de aandacht op de verbeterpunten of dingen die niet goed lopen en natuurlijk probeer je die te veranderen en ervan te leren. Gevaar is echter dat alle aandacht daarna toe gaat en je vergeet wat er allemaal wel goed gaat.
Tip 6: Lever maatwerk als jij denkt dat het nodig/gerechtvaardigd is Soms weigeren werkgevers voor een medewerker iets te regelen dat buiten de arbeidsvoorwaarden om gaat, omdat ze bang zijn dat collega’s er dan ook op zullen beroepen. Maar sommige situaties zijn zo specifiek of bijzonder dat er niets mis mee is om dit (bij uitzondering) wel doen. Een voorbeeld hiervan is een werkgever die een medewerker extra vrije dagen gaf omdat diens partner was overleden.